Vores målsætning: "at skabe forståelse og samarbejde

Årsberetning 2011

I 2011 været et år, hvor burmeserne har haft mange initiativer til både gudstjenester og fester, hvor integrationsforeningens medlemmer har deltaget. Burmeserne er også gode til at bakke op om fællesarrangementer og ture og gruppen virker som om de føler sig godt tilpas i Lemvig.

Foreningen har i 2011 fået 4 nye medlemmer til lektiecafeen og 1 medlem har meldt sig ud, så der er er nu 18 medlemmer af foreningen. Vi har igen i år haft 11 medlemsmøder på Lemvig Ungdomsgård .

Vi har haft et godt samarbejde med Lemvig Kommune, idet Else Olsen deltager i første halvdel af vore medlemsmøder.

I 2011 er der komme en flygtningefamilie fra Congo med 2 børn og her i Lemvig har de fået et 3. barn. Der er også kommet en enlig mand fra Congo. Dernæst en flygtningefamilie fra Burma, med 4 børn, der er blevet vel modtaget af de herboende burmesiske flygtninge.3 af de enlige burmesiske mænd har fundet koner og er blevet gift .2 er gift i Thailand og 1 i Lemvig. Stor er glæden her i Lemvig.

Lektiecafeen på Christinelystskolen for børn har været i god gænge i 2011. Integrationsforeningen hartaget initiativ til også at oprette en lektiecafe for voksne samme sted. Tidpunktet er onsdage fra fra 16 -18 og der har været 13 deltagere heraf 10 meget konstante. 4 nye lektiehjælpere har meldt sig og vi fortsætter i 2012 og håber at en fællesannonce med Christinelystskolen vil give flere lektiehjælpere.

Christinelystskolens Bibliotek er et meget dejligt sted med deres åbne mediatek. Integrationsforeningens medlemmer kan bakke forældrene op om at børnene benytter sig af den mulighed, og kommer hver gang, for der er meget at lave også selvom man ikke lige har lektier.

Og de voksne bliver vant til at komme på børnenes bibliotek og bliver fortrolige med den danske folkeskoles muligheder og tilbud og undervisningsmateriale og udstillinger på skolebiblioteket

Aktiviteter i 2011

• International festaften med rumænsk tema
  • 8. marts og Amnesty International jubilæum samen med burmeserne i Nr. Nissum Kirkehus
  • Skoven dag den 8. maj
  • Tur til Fur med besøg på museet og rundtur på øen
  • International Frilufts- dag i Rom
  • International cafe i haven foran husflidskælderen
  • Fællespisning på Christinelystskolen
  • Sangaftner
  • Tur til Herning, Elia, Carl Henning Pedersen, Hammerum Efterskole, naturlegeplads ved Kibæk
  • Diskussionsaftner om medsborgerskabsprøven på Christinelystskolen
  • Fællespisning på Ungdomsgården
  • Lysfest med tryllekunstner, sange og 70 deltagere

Integrationsforeningen formidler viden og erfaringer omkring integration på skoler i foreninger m.m.

2012 venter på os med nye opgaver og udfordringer

9.1.12