Formandens beretning ved generalforsamlingen i Integrationsforeningen i Lemvig den 9. januar 2006

Ja, så er der altså gået et år siden vi sidst havde generalforsamling, men denne her er så den første i Det Blå Hus, vi håber på mange flere på denne matrikel.

Det der har fyldt mest i 2005, er nok at få Det Blå Hus færdigt, både indvendig og udvendig.

Indvielsen er et kapitel helt for sig selv, da måtte alle mand i arbejdstøjet enten på den ene eller den anden måde, man kan vist roligt sige at forberedelserne hertil ”trak tænder ud”. Der var i en periode ikke så meget tid til de små familier.

Men som foråret skred frem, og datoen nærmede sig, var vi egentlig færdige indvendig.

En dag kom jeg til at sige til Gerda: ”Uh hvor ser det altså træls ud udvendig, vi kan næsten ikke være bekendt at invitere gæster her.” Og VUPTI om ikke hun, ind imellem sine rejser, få dage før indvielsen malede både vinduer og murværk udvendig. Godt gået Gerda.

Der har været mange gode aktiviteter i gang i Det Blå Hus bl.a. vores søndagsaktiviteter, det håber jeg vil fortsætte fremover.

Noget jeg personlig synes har været godt for flygtningene er, at de har fået et større netværk, ved at komme i Det Blå Hus. Før var min opfattelse, at man som frivillig havde en eller flere familier man kom hos, og kendte ikke andre, nu vælger flygtningene selv om de vil bruge andre frivillige også, det synes jeg er rigtig positivt.

Udflugten gik i år til Himmelbjerget med sejltur på Silkeborg søerne, det var en stor oplevelse for mange.

Juli 2005 vil mange sikkert huske for den sommerferie, hvor vi havde besøg af Khan Bogd ensemble fra Mongoliet. Det blev igen en prøve på vores gode sammenhold i foreningen. Der blev arrangeret overnatning i 8 dage i Det Blå Hus. Dyner, puder, madrasser, telte kom hurtig til huse. Lidt gratis fisk, kød, frugt, grøntsager og bagerbrød blev organiseret. Alle der var hjemme i ferien, havde mange kulturelle og musikalske oplevelser.

Traditionen tro blev der også holdt en dejlig julefest på Ungdomsgården.

Børneattester blev en realitet, det må vi så se, om det kommer til at betyde noget for os i Vestjylland.

Danskuddannelse 3 som mindste krav for at få dansk statsborgerskab, kommer nok til at volde store problemer for mange.

Det var også i 2005, at en ændring i udlændingeloven trådte i kraft, hvilket betyder, at visse opgaver omkring sagsbehandling af kvoteflygtninge overgår fra Dansk Flygtningehjælp til Udlændingestyrelsen.

Til gengæld ønsker Integrationsministeriet en forstærket frivillig indsats for at integrere kvoteflygtninge i Danmark. F.eks. det man kalder kontakt fra dag ét.

En del familier har forladt Lemvig også i år, af flere forskellige grunde, nogle af dem tror jeg, at vi vil have kontakt med i mange år fremover.

Vores hjemmeside er stadig i gode hænder hos Anette.

Poul har som sædvanlig styret finanserne godt, og Birthe at du lige sprang ind og overtog sekretær jobbet, da Else blev syg, det var bare rigtig flot.

Hvad 2006 så vil bringe, kan vi kun gisne om, forhåbentlig atter et godt år i Det Blå Hus med flere nye tiltag, og sommeren 2006 kommer vi forhåbentlig på cykelferie på Læsø. Det har ligget mig meget på sinde hele året, at vi skulle i gang med at søge nogle midler hjem fra fonde, til en eller anden form for sommerlejr, men nu tror jeg, at det med Else og Annis hjælp vil lykkes.

Hermed vil jeg sige tak for et godt og spændende år, jeg synes at vi er gode til at støtte og hjælpe hinanden samt løfte i flok, det må vi blive ved med, så vi ikke brænder ud på samme tid.

Vi skal altid huske på at det er med lysten som drivkraft.

Hermed vil jeg ønske et godt nytår til den nye bestyrelse, samt hele den frivillige gruppe.

Jytte Dommer Nielsen