Formandens beretning ved generalforsamling i integrationsforeningen Lemvig den 10. januar 2005

Kære alle

Jeg vil gerne indlede med at sige tak for endnu et godt og aktivt år i Integrationsforeningen Lemvig.

Vores frivillige arbejde er naturligt præget af det faldende flygtningetal. Vi har fået nye congolesere hertil og enkelte familiesammenførte, men bortset fra det, har vi nu en gruppen flygtninge, der har været i Danmark i et stykke tid – de taler og forstår dansk og er for manges vedkommende godt i gang med et liv i Danmark. Dette ændrer måske nok de behov som flygtningene har, men vi ved jo alle her udmærket, at der stadigvæk er stort behov for lektiehjælp, nogle af tale dansk med – kontakt til almindelige danskere.

2004 har været et år propfyldt med aktiviteter. Der har været aktivitetseftermiddag for børn og familier i Ungdomsgården, fællestur til arrangement i Kulturhuset i Holstebro, Skovens dag, grill-arrangement i Det Blå Hus med byløb og skattejagt, udflugt til Jesperhus Blomsterpark og julefest. Vi gør os vore erfaringer hen ad vejen – vi er holdt op med at få oversat breve til flygtningene og deler nu breve ud personligt. Generelt er det min oplevelse, at de praktiske dele med planlægning og beslutninger vedr. arrangementerne klares utroligt effektivt og hurtigt i forhold til hvor meget dette fyldte af vores mødetid tidligere.

De lidt mere specielle ting, som 2004 skal huskes for, er Tamims løb og Det Blå Hus. Tamims ambitiøse projekt virkede allerførst, i lyset af det korte tidsperspektiv, fuldstændig umuligt… alligevel kastede vi os frygtløse ind i opgaven og det endte jo med, at vi kunne sende Tamim af sted grundlovsdag med sponsormidler, ledsagere og back-up i ryggen. Det blev et fantastisk projekt, som vi kan være stolte af – i samarbejde med Løbekluben og Tamim især selvfølgelig. Vores ”afsendelse” grundlovsdag med en hel stribe forskellige sprog på talerstolen, de kulørte balloner der blev sendt til himmels og Fatimas tårer, da han løb afsted – det glemmer jeg aldrig!

Takket være Elses gejst og gode forbindelser til Ungdomsgården dukkede der i 2004 pludselig en mulighed op for et eget værested i form af Det Blå Hus. Endnu engang udrettes der små mirakler, så huset i løbet af efteråret ved hjælp af knofedt og entusiasme er forvandlet fra ”skrot til slot”. Og nu er det klar til at blive taget i brug. Huset åbner helt nye muligheder for samvær på tværs og giver os en fantastisk chance for at få afprøvet ideen om et værested – uden at vi har bundet en masse midler i det. Det bliver spændende at se hvad det kommende år bringer med hensyn til denne nye base for vores samvær – ikke bare på tværs af kulturer men også på kryds og tværs af familierne og de frivillige. Det skal nok blive godt!! Det var også dejligt at opleve den store interesse som flygtningene viste huset i forbindelse med julefesten.

I 2004 har flere af vores flygtningefamilier forladt Lemvig. Det er trist at sige farvel, men vi håber for dem, at det lykkes dem at finde bedre græsgange og forhåbentlig bedre chancer for arbejde end her…

Vi har tidligere været opmærksomme på, at vi ikke har været så gode til at ”markedsføre” os selv. Det er min klare fornemmelse, at der er sket fremskridt her. Folkebladet har været meget interesserede i at skrive vores historier og Tamims løb satte en enorm fokus på foreningen. Vi er i løbet af de sidste måneder blevet kontaktet af både Handelsskole, Gymnasium og Pensionistklub, som gerne ville have oplæg /fælles aktiviteter med os – det siger da noget om, at vi er blevet mere kendte i byen.

Jeg vil gerne slutte med at sige tak til alle for et godt år – en særlig tak for godt samarbejde med og stor tillid fra Rene og til Poul for at holde skarp justits med finanserne.

Anette Colding Brun